Utoljára frissítve:

Olvasási idő: 5 perc

Online vagy offline? Van különbség?

Miért jó, hogy online számlázó programra váltottam? Azon kívül, hogy útközben is tudok számlázni? Olvasd el, hogy miért lenne jó neked is.

Valamikor régen, még az internet előtti időkben – de még utána is – léteztek már számlázó programok. Ekkor még csak offline programokat lehetett használni. Az online számlázó program akkor kezdett elterjedni amikor az internet is mindenki számára elérhető lett. Mi is a különbség az offline és az online programok között?

Offline programok

Az offline programokat fel kell telepíteni az összes számítógépre amelyen használni szeretnénk. Ezek a telepítések egymástól függetlenül működnek, nincs köztük kapcsolat. A frissítéseket saját magunknak kell telepíteni minden számítógépre amelyiken használjuk.

Ennek egy változata amikor a cégen belül egy szerverre telepítjük fel a programot és az adatbázist. Így megoldott a központi frissítés, valamint minden dolgozó egy központi adatbázist használ. Az adatok egy helyen tárolódnak és minden dolgozó hozzáférhet (vagy nem).

Online programok

Az online programok a felhőben futnak. A felhő nem más mint az internetre kapcsolt szerverek sokasága. Az ezeken futó programokat egy web böngésző programmal tudjuk elérni.

A frissítéseket a program gyártója automatikusan telepíti a szerverekre, így minden felhasználó automatikusan megkapja. Ezáltal rengeteg IT tehertől szabadulhatunk meg.

Melyik verzió a jobb?

Mind az online, mind az offline programoknak megvannak az előnyeik és a hátrányaik. A választásnál minden esetben számos feltételt és kritériumot kell megvizsgálni. Vigyázzunk arra, hogy soha ne ragadjunk ki egy szempontot. Minden esetben vegyük figyelembe az összes lehetőséget.

Évekkel ezelőtt még én is offline programot használtam. Abban az időben nem is létezett online számlázó program. A számítógépeimre Linux operációs rendszert telepítek, ezért nálam ez volt az első kritérium. Működnie kellett Linux alatt. Ezzel gyakorlatilag leszűkítettem egyetlen gyártóra, így nem is kellett a többi szempontot vizsgálnom.

Milyen szempontokat kell megvizsgálni?

Biztonság

Offline programok

Pozitívum
  • Az adatok cégen belül maradnak.
  • Teljes kontroll az adatok felett.
Negatívum
  • Sokat kell költeni a hálózat védelmére.
  • Rendszeresen gondoskodni kell a biztonsági mentésről.
  • Biztosítani kell a számítógép/szerver naprakészségét.

Online programok

Pozitívum
  • Nem kell kiegészítő védelemre költenünk.
  • Nem kell biztonsági mentéseket készíteni.
Negatívum
  • Az adatok kikerülnek külső céghez.

Adminisztráció, karbantartás

Offline programok

Pozitívum
  • Egyes cégektől kérhető egyedi fejlesztés vagy módosítás
  • Csomagban rendelve összeköthető raktárkezelő, készletnyilvántartó, munkalap kezelő szoftverrel.
Negatívum
  • Rendszergazda vagy technikai személyzet kell a telepítéshez, frissítéshez.
  • Tesztelni kell a biztonsági mentéseket.
  • Biztosítani kell a számítógép/szerver hibamentes működését.

Online programok

Pozitívum
  • Nem kell telepíteni és frissíteni –> nincs szükség rendszergazdára.
Negatívum
  • Nem kérhető testreszabás vagy egyedi fejlesztés.
  • Nem, vagy csak nagyon bonyolult módon köthető össze raktár-, készletkezelő- vagy más szoftverrel.

Ár

Offline programok

Szoftver költség
  • A vásárlás egyszeri összege
  • Éves előfizetés költsége
Technikai költségek
  • Szerver beszerzés, üzemeltetés
  • Rezsi (áram) költség
  • Adatmentésre használt eszköz (kazetta, külső meghajtó, felhő tárhely, stb.)
Személyi költség
  • Rendszergazda bérköltsége

Online programok

Szoftver költség
  • Éves előfizetés költsége
Technikai költségek
  • Internet vonal költsége
Személyi költség
  • Nincs

Akkor most miért is döntöttem az online számlázó program mellett?

Amikor még offline számlázó programot használtam több problémám is volt amiket ugyan meg lehetett oldani, de mégis kényelmetlen volt.

  • Amikor számítógépet cseréltem, akkor adatmentés, újra telepítés, adat visszatöltés, ellenőrzés kört meg kellett játszanom.
  • Ha tönkre ment a merevlemez, akkor ugyanezt még egyszer.
  • Hetente kellett mentéseket csinálni és megőrizni biztonságos helyen.
  • Ha éppen másik számítógép előtt voltam, akkor nem tudtam számlázni vagy ellenőrizni a számlákat.

Egy idő után már nagyon elegem lett, hogy egy csomó mindenre kell figyelnem és izgulnom, hogy nehogy tönkre menjen a számítógép két mentés között, mert akkor ugrott a NAV megfelelőség.

Amikor megjelentek az online számlázó programok, akkor azonnal neki ugrottam a tesztelésüknek. Szerencsére a legtöbb esetében ingyenesen lehetett regisztrálni és az alapfunkciókat használni. Végül kikötöttem annál amit most is használok. Hogy miért ennél? Azért, mert elfogadható áron biztosít minden szolgáltatást amire csak szüksége lehet egy KKV szektorba tartozó vállalatnak.

Egy csomó fejfájástól, technikai adminisztrációtól és idegeskedéstől szabadultam meg. Ráadásul még útközben is ki tudok állítani számlát!

Tanácsot szeretnék

 

Ha tanácsra van szükséged, akkor szívesen segítünk. Kérdezz és 24 órán belül választ kapsz.

Amennyiben nem szeretnéd megadni a személyes adataidat, akkor a +36 30 589 8194-es telefonszámon várom a hívásodat. Köszönöm