window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-97642629-1');
Kezdőoldal / Blog / Egészséges informatika / Számítógép használat hatása az egészségre – Testhelyzet

Számítógép használat hatása az egészségre – Testhelyzet

Írta |2018-12-17T14:54:27+00:002018. december 12.|Kategória: Blog, Egészséges informatika|Címkék: , |

Utoljára frissítve:

Olvasási idő: 3 perc

Az első problémák egyike amiket mindenki azonnal megemlít a hát, nyak és vállfájdalom. Ezek mellet a csípő és kéz ízületi fájdalmak és gyulladások azok, amelyek a legelőször jelentkeznek. Ezeknek a problémáknak a kialakulását a nem megfelelő bútorzat vagy a nem ergonomikus IT eszközök használata nagy mértékben felgyorsíthatja.

Habár az ülés nem igényel különösebb fizikai aktivitást, pont ez okozza a problémák forrását. A számítógép előtt való ülés közben a test és a végtagok huzamosabb ideig mozdulatlanok. Ez csökkenti a vérkeringést az izmokban és ízületekben. A vérkeringés csökkenése rövid idő után zsibbadást és kihűlést eredményez. Ez utóbbit furcsa módon először a kézben és az ujjakban lehet érezni. Fázni fog a kezed. Furcsa, mivel a kéz és az ujjak azok, amelyek szinte állandóan mozognak a billentyűzet, az egér vagy a játékvezérlők használata közben.

Saját tapasztalatok és megoldások

Közel 30 éve foglalkozom számítógépekkel. Talán 11-12 éves lehettem amikor először kerültem kapcsolatba a gépekkel. Ennek eredményeként rengeteget, de tényleg rengeteget ültem a számítógép előtt. Valamikor a 20-as éveim közepe táján kezdtem érezni az első fájdalmakat. Nagyjából 10-13 év aktív számítógép használat után alakultak ki az első tünetek. A csípőm kezdett el fájni és évekig fájt. Olyannyira, hogy éjszakánként csak könnyek között tudtam megmozdulni az ágyban. Sokszor a járás is nehezemre esett.

A probléma az volt, hogy a combcsont és a medencecsont kapcsolatnál begyulladt az ízület. Az oka pedig a kevés mozgás és az ülés következtében fellépő állandó, egyirányú terhelés.

Milyen megoldást találtam a problémára?

Próbálkoztam a háromszög párnával. Évekig használtam és valamennyire működött is a dolog.

A merev, nem állítható széket egy minden irányban állítható székre cseréltem. Ez is sokat javított a dolgokon, de a fájdalmat nem mulasztotta el.

Az igazi áttörés akkor történt amikor elkezdtem a rendszeres testmozgást. Konditerem, futás és atlétika nem az én műfajom. A túrázás volt az ami a megoldást jelentette. Több legyet ütöttem egy csapásra. Teljesen megszűnt a csípő fájdalom és már 10+ éve teljesen tünetmentes vagyok.

Ha sokat ülsz a számítógép előtt, a legfontosabb jelszavad ez legyen: Mozgásra fel!

Hogyan előzzük meg a izom és ízületi fájdalmakat és milyen eszközöket használj

Tippek az izom és ízületi fájdalmak elkerülésére:

  • Használj állítható magasságú asztalt, amit a testmagasságodhoz igazíthatsz.
  • Az asztal magasságát úgy állítsd be, hogy az alkarod párhuzamos legyen a padlóval.
  • A széket olyan magasra állítsd, hogy a combod párhuzamos legyen a padlóval és a talpad kényelmesen álljon a padlón.
  • A monitort rakd szem magasságba. A felső fele legyen a szemed magasságában.
  • Tartsd rendszeresen rövid szüneteket. Óránként 10 percet a törvény is előír. Ilyenkor tornázz egy kicsit.
  • Az egér használata közben használd az egész karodat és ne csak a kezedet és csuklódat.
  • Vedd le a kezedet a billentyűzetről amikor nem gépelsz. Lógasd egy kicsit.

Javasolt informatikai eszközök

  • Használj ergonomikus billentyűzetet és egeret. Sajnos csak pár olyan eszköz van a piacon ami tényleg ergonomikus és megfizethető. Ha érdekel, hogy melyek ezek, akkor írj és segítek.
  • A monitor mérete legalább 22-23″ legyen.
  • Ha teheted vegyél Gamer széket. Nem vicc. Egy közeli ismerősöm a gerincsérve után vett egyet, mert abban úgy tudott ülni, hogy nem fájt a háta. Ezek úgy vannak kialakítva, hogy az egyirányú terhelést minél jobban szétoszlassák.

Összefoglalás

  • A sok számítógép használat csípő, hát, nyak és váll fájdalmat, fejfájást, szemszárasságot és a kézben jelentkező ízületi fájdalmat okozhat.
  • Segíthetsz elkerülni a számítógéppel kapcsolatos egészségügyi problémákat a megfelelő bútorzat, jobb üléspozíciók és megfelelő szokások használatával.
  • A szülőknek elfogadható időkorlátot kell bevezetniük a gyerekeik számítógép használatában.
  • A gyerekednek és neked is rendszerese szüneteket kell beiktatnia a számítógép előtt töltött időbe és minden nap valamilyen fizikai testmozgást kell végeznie.

A cikksorozat további részei

A szerzőről:

Az emúlt közel 20 évben elsősorban nemzetközi cégeknél dolgoztam IT mérnök majd szolgáltatásvezetőként, ahol Európa szerte közel 4000 fő számára biztosítottunk professzionális IT támogatást. Azt láttam, hogy a mikro és kis cégeknek nincs lehetőségük professzionális IT támogatást igénybe venni, ezért hoztam létre a saját cégemet. Elsősorban egyéni vállalkozóknak, mikro és kisvállalatoknak biztosítok rendszergazda szolgáltatást, weboldal készítést valamint domain és tárhely szolgáltatást.

Tetszett a cikk?

Oszd meg a barátaiddal
close-link

Ingyen domain név!

Ingyen domain nevet kapsz ha rendelsz egy tárhelyet.
Hozd át a weboldaladat.
Ingyen domain nevet szeretnék!
Weboldal költöztetés díja 4500 Ft.
close-link
Click Me
Kedves Látogató! A honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A most megadott beállításokat 5 napig tároljuk, tehát 5 nap után újra el kell fogadnod. Beállítások Elfogadom

Forgalom figyelés

A valódi ok, hogy szeretném tudni, hogy mennyien látogatják az oldalamat és egyéb statisztikai adatokat. A Google Analytics, a Facebook pixel szolgáltatásokat használom. Használom még a Matomo (régebben Piwik) analitika szoftvert is, ami a weboldallal azonos szerveren fut, tehát az ide továbbított adatok nem kerülnek harmadik félhez és az adatok teljes mértékbe anonimizálva vannak. A látogató nem követhető vissza.

Beépülés

A cikkekben néha videók jelenhetnek meg a Youtuberól, ami kiegészíti a cikk tartalmát. Továbbá néhol térképet jelenítek meg vagy a Facebook-ról linkelek be tartalmat.